انتخاب نام برند یکی از عناصر ایجاد هویت برند است. یک نام تجاری مناسب میتواند دارایی ارزشمندی باشد همچون خود برند. نام تجاری برند، باعث تمایز و شناسایی محصول شما از محصولات سایر رقبا است. مطابق آمار 72% از مصرف کنندگان براساس نام تجاری خرید میکنند. این به مصرفکننده اطلاعاتی درباره تصویر یک برند یا محصول و کیفیت آن ارائه میدهد. به طور مثال مشاهده نام تجاری BMW بر روی خودرو، اطلاعات بیشتری در مورد کیفیت خودروی تازه معرفیشده به مصرفکنندگان خواهدداد.
یک نام تجاری مناسب به تصویرسازی مطلوب برند در ذهن مشتریان و مخاطبان کلیدی کمک میکند و به دنبال آن بر موفقیت کار و کسب شما تاثیر میگذارد. نام تجاری قوی برای ایجاد شهرت برندی قوی حیاتی است به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که این نام معتبر، متمایز، بهیادماندنی و قابل دفاع باشد.
اما انتخاب یک اسم تجاری قوی که ویژگیهای گفته شده را دارا باشد کار چندان آسانی نیست و نیازمند صرف دقت، هزینه و زمان زیادی است. نکتههایی حایز اهمیت در این زمینه وجود دارد که میتواند در انتخاب یک نام تجاری قوی و ایدهآل به شما کمک کند. این ویژگیها را با هم مرور میکنیم:
املا و تلفظ راحت نام: برای شکلگیری ارتباطی موثر بین مخاطب و برند در ابتدا باید تلفظ و نگارش نام برند آسان و راحت باشد. زیرا مخاطب نام تجاری شما را در گوگل و فضای مجازی تایپ و جستجو میکند. اگر املای نام برند سخت باشد در بدترین حالت مخاطب از دیدن وبسایت شما منصرف و به وبسایت سایر رقبای شما مراجعه میکند. هم چنین نکته قابل تامل دیگر آن است که تلفظ نام برند در منطقه خود و سایر کشورها هم مورد بررسی قرار بگیرد به خصوص کشورهایی که بازار هدف شما هستند در غیر این صورت برند شما در آن منطقه با شکست مواجه خواهدشد. به عنوان مثال: قصر مرغ "سام و الا" یک رستوران مرغ سوخاری در شهر اوهایو است. وقتی با صدای بلند این نام خوانده میشود شبیه کلمه "سالمونلا" شنیده میشود که یک بیماری باکتریایی و راه ابتلا به آن خوردن غذای آلوده است. به خاطر تلفظ سخت این اسم، معنی هم تحت تاثیر قرار میگیرد و مخاطب دچار اشتباه میشود. حالا تصور کنید چه اتفاقی میافتد وقتی مخاطب فکر کند نام رستوران مشابه نام یک بیماری است!
اما ترفند خلاقانهای که برای حل این مسئله وجود دارد این است که نام مورد نظرتان را برای خانواده یا برخی دوستان خود بفرستید و از آنها بخواهید با صدای بلند آن نام را برای شما بخوانند یا اینکه خودتان یک آزمایش تلفنی انجام دهید به این صورت که خودتان را به جای منشی یا اپراتور تصور کنید و برای معرفی به مخاطب نام برند را چندین بار پشت تلفن با صدای بلند بگویید، اینگونه متوجه خواهیدشد که تلفظ کلمه راحت است یا خیر.
کوتاه بودن نام: نام برند شما باید کوتاه باشد. در صورت طولانی بودن تایپ آن در موتورهای جستجو و به خاطر سپردن آن، برای مخاطب سخت خواهدبود. مشتریان به طور طبیعی نامهای طولانی را کوتاه میکنند بنابراین اگر نام بلندتری در نظر گرفتهاید حتما به روشی برای کوتاه کردن آن کلمه برنامهریزی کنید و این کار را به مخاطب نسپارید. یکی از راههای کوتاه کردن نام طولانی برند، استفاده از حروف اختصاری کلمات برند است مثل BBC. البته این کار یک مشکل دارد و آن عدم درک درست مخاطب عام از این برند است.
بررسی معنای نام: کلمهای که برای نام برند درنظرگرفته شده باید معنایی مثبت داشته باشد و همینطور لازم است وجود معنای دوم آن نام در کشورهای بازار هدف و در زبانهای مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد. بهتر است آن نام در کشورهای هدف بازاریابی، معنای دومی نداشته باشد یا معنای مثبتی داشته باشد و از معنای موردنظر برند دور نباشد. در غیر این صورت موجب شکست برند شما در آن منطقه خواهدشد. یک مثال معروف در این زمینه جنرالموتورز است که Chevy nova را با این نام در آمریکای لاتین منتشر کرد. اما در کشورهای اسپانیایی زبان no" va" به معنی "نمیرود" است، بنابراین این نام تجاری بدی برای یک وسیله نقلیه در این کشورها است. مثال دیگر در این زمینه برند "کوکاکولا" است؛ زمانی که این نام تجاری برای اولین بار به چین عرضه شد گاهی اوقات به عنوان یک کلمه بیمعنی ترجمه میشد. و یا "مرسدس بنز" با نام تجاری "Bensi" به معنای "عجله برای مردن" وارد بازار چین شد یا اسم برندی که از خطوط ادب و اخلاق عبور میکند و مفهومی غیراخلاقی را بازتاب میدهد مثل یک پیتزافروشی در ماساچوست به نام Poopsies (به معنی مدفوع).
متمایز و منحصر به فرد: تمایز و منحصربهفرد بودن از ویژگیهای ذاتی یک نام تجاری است. بررسی تکرارینبودن نام برند و اینکه آیا اسم شرکت یا علامت تجاری آن قبلا جایی ثبت شدهاست یا خیر، از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که نام تجاری شما متمایز باشد قابل دفاع نیز هست زیرا در آینده از بروز مشکلات حقوقی احتمالی جلوگیری میکند.
معتبر: باید بیانگر ارزشهای برند و ویژگیهای محصول شما به نحو مثبت باشد. نام برند باید در جهت استراتژیهای تعیین شده و معرف ویژگیهای بارز محصول باشد. مثل برند جگوار که نام پلنگ آمریکایی را برای ماشینهای خود انتخاب کرده و همینطور با شعار آن که "ظرافت، وسعت، سرعت" است همخوانی دارد.
ماندگاری: منظور از ماندگاری این است که آیا نام انتخابی ما برای برند از انعطافپذیری کافی برخوردار است تا استراتژیها و محصولات جدید برای گسترش برند را در خود جای دهد یا خیر.
نام دامنه مشابه با نام برند: به دست آوردن نام دامنهای که با نام کار و کسب شما مطابقت داشته باشد برای یکنواخت نگهداشتن استراتژی برندینگ شما، در همه پلتفرمها ضروری است. به احتمال زیاد کار و کسب شما به یک وبسایت و به دنبال آن به یک نام دامنه که همان آدرس وبسایت است نیاز دارد. در صورت امکان بهتر است نام دامنه و نام برند شما مشابه باشد. بهتر است در همان قدم اول یعنی در همان زمان انتخاب اسم تجاری مطمئن شوید که نام دامنه هماهنگ با برند شما وجود دارد یا خیر. در این صورت مخاطب نام برند شما را از نام دامنه شما به خوبی شناسایی و درک خواهدکرد. در این زمینه ابزاری رایگان برای تعیین در دسترسبودن دامنه وجود دارد به نام Namechk. با مراجعه به این وبسایت به راحتی میتوانید از خدمات آن بهرهمند شوید.
افزودن یک عنصر بصری: استفاده از تصویر یا رنگ در نام برند ،آن را به شیوهای بصری، منحصربهفرد در لوگو نشان میدهد. استفاده از رنگ در نام برند موجد ارتباط عاطفی قوی با مخاطب خواهدشد.
اولین برخورد مخاطب یا مشتری با کار و کسب شما از طریق نام برند شما است. انتخاب یک نام تجاری مناسب برای یک کارخانه یا شرکت گام مهمی در توسعه استراتژی برند آن است. اگر نام تجاری یک کار و کسب یا کارخانه مهم نبود، این لیست از شرکتهای معروف اسم خود را تغییر نمیدادند:
Cadabra ==>> Amazon
Auctionweb ==>> eBay
BackRub ==>> Google
Burbn ==>> Instagram
Blue Ribbon Sports ==>> Nike
Tokyo Tsushin Kogyo ==>> Sony
Brad's Drink ==>> Pepsi
Sky Peer-to-Peer ==>> Skype
Jerry's Guide to the World Wide Web ==>> Yahoo.
برخی برندها آنقدر موفق عمل کردهاند که نام تجاری آنها برای همیشه در ذهن مخاطب ماندگار شدهاست و حتی در بعضی موارد به جای اشاره به آن محصول از نام آن برند استفاده میکنند برای مثال:
برند کلینکس= برای دستمال کاغذی
زیراکس= برای کپی
کوکاکولا= برای نوشابه
گوگل= برای مفهوم جستجوکردن
و در برندهای ایرانی
برند برف از شرکت پاکسان= برای پودر لباسشویی
برند ریکا از شرکت داروگر= برای مایع ظرفشویی
برای رسیدن به یک نام تجاری ایدهآل برای برند خود، میتوانید از شیوههای مختلفی که برندهای دیگر بهره بردهاند، ایده بگیرید. در زیر برخی از این روشها را ذکر کردیم:
1- استفاده از نام بنیانگذار برند مثل برند Gucci یا برند Tiffany & Co از چارلز تیفانی
2- نام توصیفی که بیانگر طبیعت و حالو هوای کار و کسب شماست مثل Facebook(به معنی کتابی از چهرهها) یا برند خودروسازی Jaguar(نام پلنگ آمریکایی)
3- ابداعی و خلاقانه و یا ترکیبی از کلمات مثل برند Kodak و یا adidas که ترکیبی از adi(نام حیوان خانگی بنیانگذار آدیداس) و das که بخش دوم نام خانوادگی بنیانگذار(آدولف داسلر) است.
4- یک نام استعارهای که بازتاب تصویری و معنایی از هویت برند دارد مانند: برند Amazon(بزرگترین مجموعه از کتابها، لباسها و...) که برگرفتهاست از نام روخانهای به همین نام در آمریکای جنوبی که بزرگترین رود جهان است و یا Nike که به معنای الهه یونانی و نماد پیروزی است. و Apple(به معنای سیب) که بازتاب مفهوم سادگی و پیشرفت است. اگر بخواهیم یک نمونه بومی هم مثال بزنیم برند آذرخش(کارخانه تولید آجرنسوز) هم در این دسته قرار میگیرد، آذرخش به معنای برق، درخشش و صاعقه است که این برند بهطور استعارهای از آن بهره بردهاست.
5- نام برند مخفف که از دل نامهای توصیفی آمدهاست و با استفاده از حروف اختصاری ساخته میشود مانند: KFC(Kentucky Fried Chicken) , IBM(International Buesiness Mashines)
6- برگرفته از لغات واقعی که از فرهنگلغت یا دیکشنری استخراج میشود همچون: Uber(به معنی فوقالعاده) سرویس جابهجایی مسافر و Sharp(به معنی تیز) اولین تولیدکننده مداد همیشه تیز.
7- یکی دیگر از راههای انتخاب نام شرکت یا برند بهرهگیری از ادبیات و کلماتی است که مربوط به فرهنگ جغرافیایی آن منطقه است بهطور مثال شرکت"آبیاران گستر قومس" یک شرکت خوب در زمینه طراحی و اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار و آبیاری قطرهای در استان سمنان، شهرستان شاهرود که نام تجاری خود یعنی "قومس" را از نام قدیم سمنان انتخاب کردهاست. در زمینه انتخاب اسم تجاری، شرکتهای دیگری هم در استان سمنان،شهرستان شاهرود هستند که موفق عمل کردهاند مثل شرکت تک ظرف(تولید ظروف تفلون و چدن)، شرکت سیم و کابل مغان(تولید سیم و کابل)، شرکت اورنگ(تولید نان فانتزی) و همینطور کارخانه پنیر میامی در شهرستان میامی که در زمینه تولید پنیر فعالیت میکند.
برای دستیابی به یک نام تجاری زیبا و قوی بهتر است ابتدا کمی تحقیقات بازار انجام دهید و با بررسی رقبا، به سراغ مراحل انتخاب یک نام مناسب بروید. و توجه داشته باشید که اینها را در ۲مرحله انجام دهید، ابتدا در جلسه اول یعنی ایدهپردازی هر نامی که میتواند گزینه مناسبی برای برند باشد را یادداشت کنید و سپس در جلسه دوم هرکدام از گزینهها را مورد بررسی قرار داده و گزینههای ضعیفتر را حذف کنید تا به یک نام تجاری مناسب برای برند خود برسید.
ما یک آژانس خلاقیت در استان سمنان، شهرستان شاهرود هستیم که در زمینه انتخاب نام برند، انتخاب نام شرکت و انتخاب نام تجاری به شما مشاوره خواهیمداد تا در این زمینه دغدغهای نداشته باشید و چالشهای این مسیر را با موفقیت پشت سر بگذارید.
میتوانید به بخش تماس با ما رفته و با ارسال پیام به کارشناسان ما متصل شوید.